Wat is Mindfulness?

Mindfulness is een vorm van aandachttraining, waarbij meditatie een belangrijke plaats inneemt. Je zou het kunnen omschrijven als : vanuit een accepterende houding aanwezig zijn bij alles wat er nu is.

Het is niet zo zeer een methode om iets te bereiken, maar meer een manier van in de wereld staan. Door je aandacht te trainen leer je om in plaats van “in je hoofd” meer “in je lijf” te komen. Van het functioneren op de automatische piloot naar bewust en open aanwezig zijn in het hier en nu. Je leert om je eigen conditioneringen beter te doorzien en een andere- positievere en mildere- houding in te nemen naar jezelf en de wereld om je heen.

Vanuit wetenschappelijk gebied wordt er steeds meer onderzoek naar gedaan, met veelbelovende uitkomsten.

Wat is Mindfulness niet?

Hoewel er raakvlakken zijn met elementen uit het boeddhisme is het niet spiritueel of zweverig. Integendeel; je zou kunnen zeggen dat je, als je “mindful” bent, meer terug komt in de realiteit van hoe het is. Het doel is ook niet mindful te zijn op je meditatiekussen; het is de bedoeling dat je dat steeds meer kunt zijn middenin je leven van alledag. Daarvoor is het echter wel nodig om je af en toe even terug te trekken – op je kussentje- om te oefenen in waarnemen, aandacht geven, niet-oordelen, accepteren.

Het is ook geen methode om helemaal geen stress of angst meer te kennen. Zulke gevoelens zijn immers een onvermijdelijk deel van het leven. Wel leer je om anders om te gaan met onaangename en moeilijke dingen.

Mindfulness is niet hetzelfde als ontspanningsoefeningen. Het is geen “trucje” om snel te ontspannen en onmiddellijk rust te vinden. Om dit te bereiken zul je je bepaalde vaardigheden eigen moeten maken en dat betekent oefenen, oefenen, oefenen. In het begin kan het zelfs meer onrust geven, maar met geduld en toewijding komt die rust wel!

Ga uit van een tijdsinvestering van 20-30 minuten per dag.

Voor wie is Mindfulness geschikt?

Eigenlijk voor iedereen : jong, oud, met of zonder klachten. Het belangrijkste is de motivatie en de bereidheid om vol te houden, ook als het wat minder leuk of gemakkelijk zou zijn.

Voor de meditatie worden speciale meditatiekussens of bankjes gebruikt, maar als je dit niet prettig vindt kan het ook heel goed op een stoel

Waarom zou je het doen?

Mindfulness kan op veel verschillende gebieden positief effect hebben, bijvoorbeeld:

  • betere concentratie en prestatievermogen
  • minder piekeren en oordelen
  • beter omgaan met pijn en stress
  • meer gemak
  • meer lichaamsbewustzijn en ontspanning
  • meer genieten
  • minder reactiviteit op emoties
  • meer zelfbewustzijn en zelfacceptatie
  • minder ego-gerichtheid, meer empathie

Kortom, het helpt je om op een lichtere, meer ontspannen manier in het leven te staan, het beste uit jezelf te halen en dat in de wereld neer te zetten

Wat kun je verwachten ?

De cursus bestaat uit 8 lesavonden en is gebaseerd op de originele methode van Jon Kabat-Zinn / Williams, omgewerkt voor fysiotherapeuten. Het is een vorm van aandachttraining en van oudsher is de focus daarbij gericht op de adem, het lichaam of beweging. Gezien de samenstelling van de groep ( veelal (ex)-patiënten) en mijn eigen achtergrond zal het bekkengebied speciale aandacht krijgen.

Elke “les” is een combinatie van theorie en praktijk :

  • Een stukje theorie zodat je begrijpt waar je mee bezig bent en wat de achtergrond is.
  • Meditatie ( zit- en loopmeditatie, bodyscan).
  • Mindful bewegen (bijvoorbeeld ( eenvoudige) yoga)
  • Thuiswerk”. Voor een optimaal effect zal je er zelf mee aan de slag moeten; het vraagt best wel wat van je. Ga uit van 20-30 minuten per dag. Dat lijkt misschien veel, en vraagt ook heel wat zelfdiscipline, maar het is absoluut de investering waard ! Voor veel mensen is dit , vooral in het begin, een van de moeilijkste dingen. Het enige motto is : blijven oefenen, en als het een keer niet gelukt is: opnieuw beginnen en weer oefenen.

Er is voldoende ruimte om ervaringen die je tijdens de cursus hebt te delen , maar het is nadrukkelijk geen probleem-praatgroep. Binnen Mindfulness gaat het immers niet om de inhoud van je verhalen , maar om je houding er naar toe !

  • Verder is er een website ter ondersteuning, waar je gratis toegang toe krijgt. Ook deze is opgebouwd uit 8 hoofdstukken met in elk de bijbehorende theorie, een quizje om voor jezelf te zien of je het begrepen hebt , audiobestanden van de meditatie en huiswerkopdrachten.

Meer informatie over de eerstvolgende cursus? Klik hier.